۱۷ اسفند سالروز تاسیس نهاد کتابخانه های عمومی کشور است. در ۱۷ اسفند سال ۱۳۸۲ کتابخانه های عمومی کشور از بدنه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  جدا گردید و به عنوان نهادی عمومی، مستقل و غیر دولتی آغاز به کار نمود. به این بهانه سری به تاریخچه این نهاد زده و اهداف آن را مرور میکنیم.

تاریخچه نهاد کتابخانه های عمومی کشور:

اولین قانون مستقل کتابخانه های عمومی کشور در سال ۱۳۴۴ با تاکید بر اداره کتابخانه های عمومی با محوریت هیات امنا و انجمن های شهرستانی و تخصیص نیم درصد شهرداری ها از تصویب مجلس وقت گذشت. این قانون علیرغم اینکه کتابخانه های عمومی را دولتی نمی دید تصریحی نیز نسبت به غیر دولتی بودن آن نداشت و حدود و اختیارات هیات امنا را نیز مشخص نمی ساخت. اما در مجموع به لحاظ توجه به مدیریت هیات امنایی و تشکیلات آن و همچنین تخصیص 0/5درصد از درآمد شهرداری ها به اداره کتابخانه ها، از نکات مثبتی نیز برخوردار بود.

اهداف نهاد کتابخانه های عمومی کشور:

–   فراهم آوردن محیط مساعد به منظور دسترسی آسان اقشار جامعه به منابع مستند و مکتوب

–   کمک به بالا بردن سطح آگاهی های عمومی در زمینه های علمی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی

–  ایجاد امکانات لازم در جهت استفاده مطلوب از فناوری اطلاعات

–   گسترش روابط و همکاری های علمی، پژوهشی و فرهنگی بین کتابخانه های عمومی داخل و خارج از کشور

–   فراهم آوردن زمینه های رغبت و شوق عمومی به منظور مشارکت مردمی در تاسیس کتابخانه های عمومی در کشور

–    کمک به توسعه عدالت اجتماعی از طریق اشاعه دانش بدون توجه به تفاوت های سنی، جنسیتی، اعتقادی، فرهنگی و نژادی

–   فراهم آوردن فرصت لازم برای رشد و بالندگی شخصی و در نهایت توانمندسازی علمی آحاد جامعه

–  گسترش فرهنگ کتابخوانی در ایران اسلامی

–   بکارگیری فزاینده فناوری ها و روش های اطلاع رسانی نوین در کتابخانه های عمومی

–  ایجاد زمینه مساعد برای چرخه دانش در جامعه

–   تقویت روحیه پژوهش در افراد جامعه و کمک به کشف و پرورش خلاقیت ها و استعدادها

–   فراهم آوردن پایگاهی مورد اعتماد با بهره گیری از کتابداران متعهد و نیروی متخصص